Jag håller på att skriva självutlämnande skrift.

Jag vet ännu inte hur och varför jag skriver detta men kanske kan ni ge mig tankar och ideer hur jag skall kunna använda detta i mitt arbete.
 

Min reflektion.

2003 hoppade jag av en nazistisk rörelse i Skåne och har sedan dess jobbat aktivt med att hjälpa och få ungdomar att söka sig till ett positivt umgänge.

Detta är mina observationer och reflektioner över varför en del söker sig till destruktiva grupper och kanske kan ge en ide och tanke till varför vårt samhälle idag börjar se ut som det gör.

2003 kom jag till Stockholm och fryshusets verksamhet EXIT. 7år som aktiv nazist och med ett tungt och hemskt bagage på mina axlar. Rädd och jagad av det gamla gänget jag tillhörde och gjort mig ökänd i.

För att lämna det negativa förflutna bakom mig var jag tvungen att gå djupt in i mig och rannsaka det förflutna. För att ni bättre skall förstå mig och mitt tankesätt skall jag ta er med på min trasiga historia.

Det jag mins av min barndom och uppväxt är endast fragment. I äldre dagar har missbruk av alkohol och medicinska preparat dessvärre skadat mitt minne från min barndom och även blockerat viktiga delar av senare händelser.

Genom foton, min släkts berättelse och det jag kommer ihåg har gjort att jag fått en bild av hur jag var som barn och hur min uppväxt såg ut.

Mamma, pappa, barn. Det är bilden av en lycklig konstellation som vårt samhälle bygger sin framtid på? Ytligt ser det bra ut men går man in och börjar rota så ser man hur våra familjer ser ut i vårt samhälle idag. Stressade föräldrar som försöker få tiden att räcka till. Arbetstider som är omöjliga att synka med skolgången, aktiviteter för barnens behov, städa och laga mat för att familjen skall må bra och utöver det hinna med barnens egen tid och sin personliga egen tid. Föräldrar som försöker fostra sina barn men som för att köpa tid inför matlagning och egna sociala aktiviteter sätter en skärm i sina barns händer för att köpa en billig barnvakt och sysselsättning till barnet för att man själv skall hinna med.
 
Detta är bara en del av början av det jag börjat skriva. 
Jag kommer att få många reaktioner och antagligen påhopp men när ni väl kan läsa hela kommer ni att förstå min röda tråd.
Anita Andersson
2019-12-08 @ 14:46:10

Var det inte redan 2001 som du var i Prag på KFUMs ungdomsmöte och berättade om ditt avhopp? Minns att ni fick byta från ett mindre till ett större seminarietält och att några engelsmän (tror jag) kom fram efteråt och ville be för er.

Svar: Det stämmer. Dock var det 2003.
Det var en händelse som fick mig att vilja engagera mig i Kfums olika verksamheter.
Det var inte meningen att jag skulle berätta men några bland publiken ville höra. Ovan och så på Engelska helt oförberedd.
Christian Jeppesen




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

christianjforelasare.blogg.se

Föreläsare och utbildare i hur vi förebygger och motverkar fördomar, vardagsrasism, rasism och nynazism men också om AD/HD problematiken.

RSS 2.0